Träningstips

Mat och kostillskott för din träning

Man kan vrida och vända med kost och kostillskott tills man inte vet ut eller in. Men håll det enkelt och det som funkar och som kroppen behöver först och främst. Vi hör om nya fantastiska kostillskott och med helt otroliga resultat. Men sanningen är den att det finns inget som trollar dit muskler eller gör så man minskar kroppsfettet på ett litet kick. Det är mycket fokuserat arbete, planering, driv och ganska envis då kommer du nå dina mål.

Tänk först på att själva träningen som görs är nedbrytande så då måste man tillföra mat från kolhydrater + proteiner + fetter även vitaminer och det viktigaste av allt vatten.

Om vi kollar närmare vad som behövs i matväg runt din träning först. Jag utgår från en person som äter rätt och tränar hårt. Då funkar detta:

Mat innan träning: Ca 1-1,30 timmar innan träning, ät mat bestående av kolhydrater + proteiner + fetter, även vitaminer och vatten. (ej mjölk som vätska eller till mat, drick vatten) Här funkar gröt + vassle + ägg alt. fisk/kyckling med ris/potatis/sötpotatis och grönsaker.

Före träning: 20-30 min innan passet, ta lite kreatin alt. PWO om du gillar det. Absolut inget måste.

Under träning: Endast vatten!
Om du äter bra mat är BCAA under träning lite överdrivet, men tycker du att det funkar så kör på det.

Efter träning: Direkt när du är klar, drick en mix av snabba kolhydrater 50g och vassle 100% protein som ger 35 gram protein. För en extra återhämtning kan man lägga till L-Glutamine och 1000mg C-Vitamin.

Detta är superviktigt om du tränar hårt! Under träningen bryts kroppen och musklerna ner och detta måste ersättas och repareras inom en 15-20 min.

Mat efter träning: Inom 1 timme av träningens slut är det dags för mat igen bestående av kolhydrater + proteiner + fetter. Även vitaminer och vatten. Här funkar gröt + vassle + ägg alt. fisk/kyckling med ris/potatis/sötpotatis och grönsaker.

Man får inte missa en annan viktig del och det är vilan för återhämtningen.

Gör du detta regelbundet vecka in och vecka ut så kommer resultaten!

Detta är i rent informationssyfte och det finns tusen andra sätt men detta funkar och har använts under många år. Jag kan skriva under på att informationen är inte gjord eller betald av en studie/doktorsavhandling, utan av hårt arbete under flera års tid.

/Markus Karlsson